Hello Suriname! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Rosa Elsina Zielhuis - WaarBenJij.nu Hello Suriname! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Rosa Elsina Zielhuis - WaarBenJij.nu

Hello Suriname!

Blijf op de hoogte en volg Rosa Elsina

19 Februari 2015 | Suriname, Paramaribo

Hallo!

Leuk dat je mijn reisverslag leest! In dit eerste reisverslag zal ik mijn ervaringen delen van mijn eerste weken in Suriname.

Samen met Carina en Linda vlogen we zaterdagmiddag op 7 februari met SLM naar Paramaribo. De 9 uur durende vlucht ging heel goed. We kregen lekker veel eten en drinken tussendoor. Bij aankomst in Suriname moesten we nog ongeveer een uur met de taxi naar ons appartement in Paramaribo. Gelukkig was er al een taxi voor ons geregeld. Carina, Linda en ik wonen op het terrein van Kinderhuis Saron. Wel grappig, omdat mijn vorige stage in Nederland bij Saron was. Maar wij wonen ook met Vanessa en Nadine. Deze studenten zijn ook van het Saxion, dus het is leuk zo met zijn vijven. Nu kan ik vertellen dat er nog een appartement is met drie andere meiden van het Saxion en een meid van het CIOS. Dan is er nog een meid die een Belgische student is en alleen woont in een appartement. We zijn zo met elkaar best internationaal, want Carina, Vanessa en Nadine komen eigenlijk uit Duitsland. Nou dit was dan een beetje extra informatie. Voordat ik ging slapen de eerste nacht, had ik mijn koffer uitgepakt. Toen ik erachter kwam dat ik bijna 24 uur niet had geslapen, ging ik maar snel naar bed. ;)

Op de eerste zondag kwam in de ochtend ons contactpersoon langs om ons op te vangen en praktische informatie te geven. In de middag zijn mijn huisgenoten en ik naar een grote supermarkt gegaan om eten in te slaan. Ook om schoonmaakmiddelen te kopen, want het was niet overal even schoon. 's Avonds zijn we voor het eerst uiteten geweest aan de waterkant van de Surinaamse rivier. Het was daar mooi en je kreeg er lekker en goedkoop eten.

Maandag zijn we met de partner van de contactpersoon (of het nou ''de'' partner is of een werkpartner weten we nog niet) naar de vreemdelingen politie geweest. Verder had hij ons het een en ander laten zien in Paramaribo en vertelde er veel bij. Ook was hij bereid om met ons op zoek te gaan naar praktische dingen, zoals het kopen van een Surinaams telefoonkaartje en een klamboe.

In die week ben ik nog een aantal keren naar het centrum geweest, want ik had nog het een en ander nodig. Er zijn er best veel winkels/winkeltjes, ik vind het daar wel gezellig. Als Bakra (Nederlander) kom je niet tekort aan aandacht van de Surinaamse mannen: toeteren, je na roepen en ze maken andere geluidjes die ik niet kan typen haha! We gaan hier regelmatig met de taxi, wat super goedkoop is. Met de taxi naar de stad is bijvoorbeeld 15,- SRD (Surinaamse dollars). Dat is omgerekend ongeveer 3,75 euro. Als we dan met zijn vijven in een taxi zitten, delen we het bedrag door vijven en dan is het nog ongeveer 0,75 per persoon.

Op de vrijdag zou ik een kennismakingsgesprek hebben op stage met mijn contactpersoon, maar dat ging helaas niet door, omdat er niet goed was gecommuniceerd. Dus toen had ik de dag gebruikt om mijn was te doen en mijn kamer schoon te maken. In de avond gingen we naar de stad en we zijn onder andere naar een gezellige karaokebar geweest, om de verjaardag van een student op ons terrein te vieren. Dat was heel gezellig!

Die zaterdag daarop gingen we naar White Beach. Het is daar eigenlijk een nep wit strand, omdat ze in Suriname geen mooie stranden hebben. Maar desalniettemin was het fijn om daar te zwemmen, te zonnen, te slapen, te eten, te drinken, te kletsen, te lezen, etc. We gingen er met een bus heen en terug, wat omgerekend 0,40 heen en terug was. Het was ongeveer een uur rijden. We waren er ongeveer van 9:00 tot 18:00. Dat was behoorlijk lang, maar dat had er mee te maken dat er maar 1 bus heen en 1 bus terug reed. Op de helft van de dag was bijna iedereen al verbrand, inclusief ikzelf. Het was trouwens wel tof, want aan de overkant zag je al een stuk binnenland. En we hadden begrepen dat het hek van White Beach in het water piranha's, kaaimannen en andere vissen tegen hield. Maar ik had me zeker vermaakt op het strandje!

In de zondagmorgen was ik naar een kerkdienst gegaan. Ik vond het helemaal geweldig! Er stonden heel wat vrouwen op het podium die mooi gospel aan het zingen waren. De lofprijs had een wat Caribische sound, waarbij we af en toe uitgedaagd werden voor een dansje. :D De aanbidding was ook fijn, het maakte dan ook niet meer uit of er in het Nederlands, Surinaams of Engels werd gezongen. Er waren 20 dopelingen (!), maar dat ging heel vlot. De voorganger ging prediken, dat was ook heel fijn. Na de kerkdienst ben ik even langs stage gefietst, dat is in dezelfde straat als de kerk, zodat ik alvast de weg voor stage wist.

Ik heb nu drie dagen stage gelopen bij het Kindertehuis het Parelhuis. In dit kindertehuis verblijven hiv besmette kinderen. Van te voren was ik me hier natuurlijk bewust van en wist ik dat veel kinderen geen ouders meer hebben, maar als je dan de levensverhalen hoort... Maar ik verwacht dat ik daar een mooie tijd tegemoet ga en dat ik daar veel ga leren. Nu zijn we trouwens met drie stagiaires. Ondanks dat we nooit precies dezelfde diensten hebben, vind ik het toch fijn dat ik samen met hen daar kan stage lopen.

Ik ben zooo dankbaar met het internet!! Gisteren hebben we het gekregen (na 10 dagen te hebben gewacht)! We zaten eerder met onze mobieltjes buiten op de wifi van een ander appartement en we mochten ook wel met onze laptopjes bij hun op het internet, maar dat deden we niet zo vaak. Op dit moment hoor ik trouwens regelmatig vuurwerk knallen, omdat het Chinese nieuwjaar is ingegaan (er zijn hier veel Chinezen). Veel Surinamers en dus ook stagiaires hebben morgen een vrije dag, maar morgen mag ik weer stage lopen, dat vind ik niet erg!

Nou dit was het dan voor nu. Check de foto's. Tot de volgende blog!

Lobi & Blesi!!

  • 19 Februari 2015 - 06:14

    Maria Vos:

    hallo Roos,
    Wat super om je te lezen! Zo blijven we zeker op de hoogte van je ervaringen! Heerlijk om te lezen dat je het zo naar je zin hebt en veel ervaring kunt opdoen w.b. stage en levenservaring! Geniet er van en succes en zegen in alle opzichten! Wij zijn nu 4 weken in zuid Afrika bij vrienden die voorganger zijn. Fantastisch om te zien dat ze al 17 jaar bezig zijn voor Jezus!
    Ik zal zeker genieten van je verhalen!!
    Veel liefs!!
    Albert en Maria

  • 19 Februari 2015 - 08:39

    Jeff Willemse:

    Beste Roos,

    Wij wensen je een hele fijne tijd in Suriname.
    Suriname is ook ons favoriete land
    Zegen en groet
    Jeff en Rosalie

  • 19 Februari 2015 - 08:46

    Mama Eri:

    Lieve Roos.

    Dank je wel voor je uitgebreide reisverslag....als moeder krijg je nooit genoeg informatie :-)
    Ik krijg steeds meer een beeld hoe je leven er daar uit ziet.

    De foto's van het witte (nep)strand en de palmbomen doet mij denken aan onze vakantie op Ambon en Ullath....

    Ik kan mij voorstellen hoe indrukwekkend en verdrietig het is om de levensverhalen van de kinderen te horen...., maar wat fijn dat jij daar nu mag zijn!
    Je bent er niet voor niets.

    Lieve Roos, schrijf maar lekker door....ik / wij blijven graag op de hoogte van je ervaringen!

    Gods zegen!!!

    Liefs, Big Hug en een kus van mij Xxx

  • 19 Februari 2015 - 09:16

    Roelie:

    Hallo Roos.

    Wat leuk om wat van je horen, en te kunnen lezen hoe je het er ervaart.
    De verhalen zullen best pittig zijn, inderdaad die je krijgt te horen, om af en toe te verwerken neem ik aan.
    Maar je doet erop deze manier heel veel ervaring op en zal ongetwijfeld heel veel leren de komende tijd.
    Ik wens je verder, ook samen met je vriendinnen, nog een goede gezegende tijd toe, en tot weder horen.
    Ik ben benieuwd naar je verdere ervaringen, en ik geniet ook van de foto's.

    Liefs en een dikke knuffel van mij, Roelie.

  • 19 Februari 2015 - 09:19

    Roelie Waninge:

    Nog een keer Hallo Roos.

    Enne ja, ik kan mij ook erg voorstellen dat je erg blij was toen je een beetje fatsoenlijk internet had.
    Ik ben ook heel erg blij nu weer thuis ben in Meppel,
    dat ik dat ook weer tot mijn beschikking heb.

    Nogmaals, liefs en groetjes Roelie.

  • 09 Maart 2015 - 13:46

    Melissa:

    Beste Roos,

    mooi om te lezen hoe het jullie daar vergaat in Suriname. Jullie genieten volgens mij volop, naast dat jullie hard werken en veel leren. Zo'n ervaring is uniek!

    Ik hoop nog meer blogs te kunnen lezen, leuk om een beetje bij te blijven.

    Met vriendelijke groet,
    Melissa Laurens
    Docent Saxion

  • 16 Maart 2015 - 21:50

    Tirza Vanhommerig:

    Beste Roos,

    Leuk om je eerste reisverslag te lezen. Klinkt goed.
    Mooi wat je allemaal die eerste tijd al gedaan, beleeft en ontdekt hebt.
    Het is inmiddels al weer heel wat dagen verder, dus laat staan wat je nu alweer allemaal beleefd hebt.
    Ook leuk om de foto's te zien (leuke groepsfoto!).

    Fijne en leerzame tijd daar nog!
    Hartelijke groet, Tirza Vanhommerig

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Suriname, Paramaribo

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

08 Juni 2015

Lekker hangmatteren!

23 Maart 2015

Suriname, wat ben je mooi!

19 Februari 2015

Hello Suriname!
Rosa Elsina

Mijn ervaringen tijdens mijn stage in Suriname!

Actief sinds 12 Feb. 2015
Verslag gelezen: 404
Totaal aantal bezoekers 3740

Voorgaande reizen:

12 Februari 2015 - 31 December 2015

Mijn eerste reis

Landen bezocht: