Suriname, wat ben je mooi! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Rosa Elsina Zielhuis - WaarBenJij.nu Suriname, wat ben je mooi! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Rosa Elsina Zielhuis - WaarBenJij.nu

Suriname, wat ben je mooi!

Blijf op de hoogte en volg Rosa Elsina

23 Maart 2015 | Suriname, Paramaribo

Hallo!

Na iets meer dan een maand is het wel weer tijd voor een reisverslag. Sommige mensen vragen me of ik alleen maar vakantie aan het vieren ben in Suriname. ;) Haha dat is natuurlijk niet zo. Maar Suriname is een mooi land waar veel te doen en te zien is. Daar wil ik jullie ook over vertellen.

Ik heb nu vijf weken stage gelopen in het kindertehuis. Ik vond het altijd al leuk om met kinderen op te trekken en activiteiten te doen. Nu loop ik voor het eerst stage met kinderen. Dat was in het begin wel wennen. Maar ik heb het erg naar mijn zin op mijn stageplek! Ik merk dat ik met alle kinderen wel een klik heb, ook al maak ik met het ene kind makkelijker contact dan met de andere. Ik weet nu al dat ik ze straks ga missen. Voor de kinderen is het natuurijk heftig dat er elke keer nieuwe stagiaires komen en gaan. Elke keer opnieuw stellen zij zich open. De meeste kinderen hebben ook nog eens last van een hechtingsproblematiek. Maar de kinderen beleven veel plezier aan stagiaires, want die organiseren vaak leuke activiteiten. :) De leidsters van het kindertehuis zien natuurlijk ook regelmatig stagiaires komen en gaan. Nu leer ik ze steeds beter kennen en dat vind ik leuk. Ondertussen is er al een stagiaire weg, maar zijn er ook weer twee nieuwe bij.

Ongeveer een maand geleden ben ik met een aantal meiden naar Peperpot geweest. In de ochtend vertrokken we op de fiets naar de waterkant. Daar gingen we met fiets en al in een bootje. Eenmaal aan de overkant van de Surinamerivier aangekomen, moesten we nog een half uurtje fietsen. Eerst hadden we daar een oude koffieplantage gezien. Daarna gingen we daar door het bos lopen. We hebben veel dieren gezien, zoals: vlinders, rupsen, hele grote slakken, rode mieren, salamanders, hagedissen, mooie vogels en... doodshoofdaapjes! Terug in de stad aangekomen gingen we weer lekker uiteten met de andere meiden die niet mee gegaan waren.

Op woensdag 25 februari is de dag van de revolutie in Suriname. Er wordt dan gevierd dat Desi Bouterse en Roy Horb de macht hadden gegrepen. De avond ervoor tot in de nacht had de partij van D. Bouterse van alles georganiseerd. Ondanks dat ik geen Bouterse fan was, ging ik wel even kijken met een paar meiden. Meneer Bouterse hield een toespraak, maar dat was alleen te zien via een scherm. Er was nog een optreden van Mitchell Brunings (The Voice of Holland), dat was heel leuk!

Drie weken terug gingen we met 13 meiden (en twee gidsen) dolfijnen spotten vanuit een bootje. Dat was erg gaaf om te zien, het was wel echt een sport om goede foto's te maken haha. Aan de overkant van de Surinamerivier gingen we aanmeren. Een bewoner van het dorp ging ons rondleiden. Vroeger was er op het dorp een suikerplantage. De bewoner liet ons schildpadden, cavia's en kaaimannen vasthouden. Ik vond het wel spannend om een kaaiman vast te houden, maar dat was om alvast te oefenen voor in de avond. Later kregen we nog van de meneer een eigen kokosnoot om uit te drinken, heel aardig. In het dorp was er een feestje, want een jongen was 15 jaar geworden. De mensen waren er zo gastvrij dat we allemaal een zak met eten meekregen, een warme maaltijd en wat Javaanse hapjes. We stapten weer op het bootje. We gingen toen het heerlijke eten opeten en op naar de nieuwe bestemming. Eenmaal aangekomen was het wel grappig, omdat we met een papegaai op de foto mochten die ook echt op je schouder kwam zitten. Op een gegeven moment werd het donker en werden we in nog kleinere bootjes verdeeld. Onderweg moesten we van een rivier naar een andere rivier oversteken. We gingen eerst heel hard de helling opvaren en dan moesten we voor de rest de boot slepen de andere rivier in. Lachen! Onderweg hadden we nog een paar kaaimannen vastgehouden. Ik vond de hele tocht in het donker heel stoer! Wel jammer dat er super veel muggen waren die door mijn spijkerbroek heen prikten. Desalniettemin was het de moeite waard! Daarna gingen we weer naar de vorige boot en met die boot weer naar Paramaribo om naar huis te gaan.

Op vrijdag 6 maart werd het hindoe feest holi phagwa gevierd. Dit is het feest dat ze met gekleurde poeder gaan gooien. Ik heb zelf niet mee gedaan. 's Avonds heb ik nog even wat meiden opgezocht in het centrum. Wel grappig om te zien hoe zij en de rest van de mensen daar helemaal onder (verschillende) kleuren poeder zaten.

In het zelfde weekend van holi phagwa ben ik met drie anderen naar de vlindertuin geweest in Lelydorp. We kregen daar een rondleiding: een stukje door het bos en in kassen waar we heel wat cocons en vlinders konden spotten. Ook waren er schildpadden en slangen te bezichtigen. Leuk dat ze bij die vlindertuin vlinders kweken die uiteindelijk de hele wereld over gaan naar andere vlindertuinen. Op het einde zijn we zelf in de vlindertuin rondgelopen en zijn we nog even naar een insecten/schilderijen tentoonstelling geweest.

Op donderdag 12 maart ben ik met een huisgenoot bij het slotconcert van Typhoon geweest in Suriname. Wat een geluk dat ik kaartjes mocht halen tijdens stage en dat ze er uiteindelijk nog waren haha. Typhoon kwam naar Suriname met zijn band om zijn album Lobi da basi te promoten (Liefde is de baas). Ook heeft hij met zijn band gastlessen gegeven hier op het conservatorium. Maar het concert was ook heel gaaf! We waren met 250 man buiten lekker aan het dansen, want de muziek was heel vrolijk en zwingend en Typhoon zingt ook echt met heel veel passie!

De vrijdag na het concert ben ik met twee huisgenoten weer naar de vreemdelingenpolitie geweest. We moesten er om 8:15 zijn, maar hebben er wel iets meer dan drie uur gezeten! Het scheelde dat we van te voren wisten dat het lang kon duren. Over een paar maanden mag ik dan echt mijn visum ophalen. :) In de avond gingen we bowlen i.v.m. een verjaardag van mijn huisgenoot en toen gingen we wat drinken en wachten totdat ze echt jarig was. Inmiddels zijn hier al vier van onze meiden jarig geweest (maar volgens mij wordt er nu niet meer iemand van ons in Suriname jarig), dus lekker veel taart!

De zaterdag en zondag daarop stond een tweedaagse trip op het programma met 12 meiden (met twee gidsen, een kok en hulpje). Na een twee uur durende rit, kwamen we aan in Albina. Daar stapten we over op een bootje om in een half uurtje naar Frans Guyana te varen. Op Frans Guyana zijn we naar de markt geweest en naar de gevangenis van het boek/de film Papillon. Bijzonder om even in een ander land te zijn wat de Surinamers ''Europa'' noemen. Ze noemen het Europa, omdat men er rechts rijdt (met auto's die Franse kentekens hebben). Ook praat men daar Frans, omdat het nog steeds onderdeel is van Frankrijk. De meeste inwoners hebben van hun voorouders de Afrikaanse afkomst. Vanaf Frans Guyana gingen we naar Galibi, we waren twee uur in een bootje onderweg. Bij aankomst gingen we de kamers verdelen en daarna nog even zwemmen. Na het zwemmen hebben we gevolleybald met andere toeristen en met wat inwoners van Galibi, daarna wat gevoetbald met onze gidsen. Na het heerlijke eten gingen we in de avond in ons bootje op naar de zeeschildpadden. Het voelde wel extra avontuurlijk in het pikkedonker haha. We moesten een hele tijd wachten (ik was nog een paar keer in slaap gevallen op het strand) en het was ondanks dat we ons warm hadden aangekleed heel koud. Maar het was het wachten waard, want het was zo mooi om een zeeschildpad haar eieren te zien leggen! Terug bij ons huisje kon ik na een indrukwekkende dag heerlijk slapen.
Zondagochtend gingen we uitgebreid ontbijten en daarna nog even zwemmen. Toen gingen we nog met een van onze gidsen een korte wandeling maken op het dorp Galibi, waar hij ons van alles liet zien. En daarna kregen we weer heerlijk eten en begon onze reis weer terug naar ons Surihuis.

Vandaag/gisteren (het is alweer een beetje laat geworden met het schrijven van de blog) ben ik met een huisgenoot naar Fort Zeelandia geweest. Daar hebben we meer over de geschiedenis van Suriname gehoord, aangezien de gids heel wat vertelde. Daarna hebben we zelf het oude fort bekeken. Bij het fort staat ook het I love SU beeld, daar moesten we natuurlijk even mee op de foto als toeristen! Daarna zijn we ook nog even in de palmentuin geweest. Niet heel bijzonder, maar daar hadden we ook wat foto's van onszelf gemaakt. ;)

Ik bezoek nog steeds dezelfde kerk, want ik vind het daar erg fijn! Een paar weken terug was ik er met een studiegenoot naartoe gegaan, dat was ook erg leuk. :)

Dit was het weer voor nu. Vergeet niet de foto's te checken. Tot de volgende blog!

Lobi & Blesi!!

  • 25 Maart 2015 - 08:35

    Mama Erica :-):

    Hey lieve Rosie.

    Ook al Skypen en Appen wij elkaar bijna wekelijks, het is heerlijk om je Blog te lezen!
    Ik heb er van genoten.

    Love you!!!

    Lobi

    Mama Eri XXxx

  • 05 April 2015 - 20:11

    Dirk-Jan:

    He Roos,

    Tof om ff te lezen, ik wens je nog een hele mooie gezegende tijd verder,

    Groetjes Dirk-Jan

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Suriname, Paramaribo

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

08 Juni 2015

Lekker hangmatteren!

23 Maart 2015

Suriname, wat ben je mooi!

19 Februari 2015

Hello Suriname!
Rosa Elsina

Mijn ervaringen tijdens mijn stage in Suriname!

Actief sinds 12 Feb. 2015
Verslag gelezen: 396
Totaal aantal bezoekers 3749

Voorgaande reizen:

12 Februari 2015 - 31 December 2015

Mijn eerste reis

Landen bezocht: