Lekker hangmatteren! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Rosa Elsina Zielhuis - WaarBenJij.nu Lekker hangmatteren! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Rosa Elsina Zielhuis - WaarBenJij.nu

Lekker hangmatteren!

Blijf op de hoogte en volg Rosa Elsina

08 Juni 2015 | Suriname, Paramaribo

Hallo!

- Ik hangmatteer
- Jij hangmatteert
- Hij/zij hangmatteert
- Wij hangmatteren
- Jullie hangmatteren
- Zij hangmatteren

Ja ja ik heb een hangmat gekocht om lekker te kunnen hangmatteren! Voor sommige trips is het nodig om te kunnen slapen, dus ik moest er sowieso een kopen. Maar ik ben er blij mee!

Samen met een huisgenoot ben ik een dagje naar fort Nieuw Amsterdam gegaan en even op Braamspunt geweest. We gingen overal er met een bootje naartoe. Fort Nieuw Amsterdam was wat groter dan fort Zeelandia, maar het was leuk om er even te kijken. Onderweg hadden we weer wat dolfijnen gespot! Braamspunt is het punt waar de Surinamerivier en de Atlantische Oceaan samen komt. Het punt is eigenlijk alleen voor vissers (dus er is vrij weinig te beleven), maar dit moesten we natuurlijk ook even zien. 's Avonds gingen we naar het Pannenkoeken en Poffertjes restaurant en later nog even ergens wat drinken. De reden hiervoor was om de laatste avond van de jongedame uit België in te luiden.
Die dag daarna was het eerste Paasdag! Er waren al een paar keer meiden mee geweest naar de kerk, maar met de Paasdienst gingen er 6 meiden mee; dat maakte het extra bijzonder! Na de dienst zijn we met alle Saron terreingenootjes ergens gaan lunchen. Aan het begin van de avond moesten we helaas afscheid nemen. Heel gek dat de eerste alweer terug moest naar huis.

In Suriname kennen ze ook een soort avond 4 daagse, genaamd de wandelmars. In Nederland loopt men in een relaxed wandeloutfitje, maar in Suriname is het een groot feest en dat is ook echt aan de kleding te zien! De meeste lopers zijn dan verkleed. Het was leuk om te zien dat grote groepen hetzelfde gekleed waren en muziek bij zich hadden. Ik heb ze drie keer langs zien lopen: de eerste dag toen ik van stage naar huis fietste, de tweede dag 's avonds langs mijn huis en de derde dag bij stage. Toen vond ik het blijkbaar welletjes, want de laatste dag heb ik niet meer gezien haha.

In April stond er natuurlijk weer een tripje gepland: de trip naar Berg en Dal, Ston Island en Brownsberg! Het leuke was dat we onderweg door verschillende districten reden. Als eerste hadden we Berg en Dal op de planning staan. Dit is een resort waar je aan verschillende activiteiten kan deelnemen. De groep waarmee ik ging wilde allemaal ziplinen inclusief mijzelf (zeg maar aan een kabelbaan racen). Het regende helaas zo hard, dat we nog niet konden starten en dus moesten wachten. Het stopte niet met regenen, dus zijn we naar de stuwdam toe gereden die tussen de Surinamerivier en het stuwmeer staat. Op meerdere plekken had je daar een mooi uitzicht. Er zijn daar veel goudzoekers, toen had onze gids geregeld dat wij goud mochten vasthouden. ;) Na deze beleving gingen we terug naar Berg en Dal. Het regende nog steeds af en toe. Eigenlijk mochten we niet op de kabelbaan, omdat het remmen dan lastiger zou worden door de regen. Toch hebben we het wel gedaan. Gelukkig maar, want het was echt gaaf! Van te voren dachten wij dat er 1 baan was over de Surinamerivier, maar uiteindelijk waren er ook nog 6 verschillende banen door de bossen heen. Het was allemaal super vet, maar over de Surinamerivier was wel het mooiste stuk! Bij het resort gingen we nog even volleyballen, daarna vertrokken we naar Ston Island. Daar aangekomen, genoten we van het uitzicht. We hadden uitzicht op een meer waar allemaal boomstammen uitsteken. Het was vroeger een bos, maar het was onderwater gelopen. Apart, maar toch ook mooi om te zien. In de schemering gingen we piranha's vissen. Zelf had ik er geen een gevangen, maar als groep hadden we 3 kleintjes. 's Avonds hadden we nog een kampvuur en daarna begon mijn eerste nacht in de hangmat. Af en toe werden we wakker gemaakt door de brulapen. ;p
De volgende ochtend ging ik eerst zwemmen in het meer. Gelukkig werd ik niet gebeten door piranha's. :) De piranha's die de vorige dag waren gevangen, werden gebakken en ik heb het ook geproefd. Prima te doen! Daarna gingen vertrekken naar Brownsberg. Boven aangekomen parkeerden we ons busje en gingen toen lopen naar twee watervallen in de jungle (de Leo- en Ireneval). Onderweg regende het een paar keer heel hard, dus het was lekker glibberig. We zagen verschillende dieren, zoals: slingerapen, brulapen, een gifkikker en zelfs een gifslang! Het was een mooie tocht, maar ook wel zwaar. Ik ben zeker blij dat ik het heb gedaan!
In hetzelfde weekend, weer in Paramaribooo, ben ik met een huisgenootje lekker wezen eten bij een van de Javaanse eethuisjes in Blauwgrond (zo heten die verzameling Javaanse eethuisjes daar bij elkaar). Enak eyyy!

Op koningsdag hebben de andere stagiaire en ik de feestdag gevierd door oud Hollandse spelletje met de kinderen te spelen op stage. De kinderen waren erg enthousiast (lees druk), maar ze genoten zeker! Verder was er in april de paasvakantie. Dus de kinderen waren twee weken thuis. We waren nog met de kinderen naar een waterpark geweest (lekker Caribisch vervallen haha), dat was een leuk uitje met de kinderen! Het stage lopen bevalt nog steeds erg goed!

Bij ons in huis zeggen we wel eens tegen elkaar dat ons huis een dierentuin is. Zo zijn er salamanders, kikkers, kakkerlakken, mieren, libellen en heeel veel muskietohh (zoals ze dat op z'n Surinaams zeggen). Maar nu is er laatst bij ons ook een leguaan geweest en voor onze deur een slang. Zo, dat wilde ik ook met jullie delen haha.

Dit was de blog van de maand april. Vergeet niet de foto's te checken. Tot de volgende blog!

Lobi & Blesi!!

  • 11 Juni 2015 - 09:33

    Melissa:

    Hoi Roos,

    wat mooi om weer te lezen. Jullie maken genoeg avonturen mee zo te zien. En die piranhas vond ik ook goed te doen (toen ik in Venezuela was). Beter op je bord dan om mee te zwemmen :)
    Ook leuk om je studiegenoten te zien op de foto's, volgens mij hebben jullie een supertijd! Geniet er nog even van!

    Met vriendelijke groet,

    Melissa Laurens

  • 11 Juni 2015 - 13:10

    Tirza:

    Hallo Roos,

    Leuk om weer te lezen wat je weer allemaal hebt beleefd! Volgende keer ook maar meedoen met de wandelmars? heel veel succes en plezier nog de laatste weken en tot binnenkort!

    Groet, Tirza

  • 11 Juni 2015 - 20:58

    Erica:

    Weer heerlijk om je blog te lezen!
    Wat een ervaringen allemaal.
    Love mama Xxx

  • 12 Juni 2015 - 17:22

    Roelie:

    Hallo Roos.

    Erg leuk om weer wat van je belevenissen te mogen lezen.
    Ik wens je verder weer heel veel succes en plezier en ook sterkte met wat niet zo gemakkelijk gaat.
    Het is en blijft een heel andere cultuur, dan wat je gewend bent, neem ik aan.
    Maar daarvoor is het ook een stageperiode, een leer moment in je leven en wel op een héél bijzonder manier.
    Dat God je wijsheid mag blijven geven, en verder mag leiden op je pad, samen met de anderen waar je veel mee omgaat.

    Liefs en kusjes,
    Roelie.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Suriname, Paramaribo

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

08 Juni 2015

Lekker hangmatteren!

23 Maart 2015

Suriname, wat ben je mooi!

19 Februari 2015

Hello Suriname!
Rosa Elsina

Mijn ervaringen tijdens mijn stage in Suriname!

Actief sinds 12 Feb. 2015
Verslag gelezen: 1068
Totaal aantal bezoekers 3745

Voorgaande reizen:

12 Februari 2015 - 31 December 2015

Mijn eerste reis

Landen bezocht: